SKARGI I WNIOSKI-wersja archiwalna
W związku z koniecznością zminimalizowania ryzyka zakażenia wirusem SARS-Cov-2, w Szkole Głównej Służby Pożarniczej (dalej „Uczelnia” lub „SGSP”) zawiesza się przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków - do odwołania.
Art. 63 Konstytucji RP: „Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Tryb rozpatrywania wniosków i skarg określa ustawa”.
Przepisy normujące tryb postępowania w sprawie przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków i petycji:
- Konstytucja RP – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, Dział VIII (Dz.U. z 2021 r. poz. 735, z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. z 2018 r. poz. 870, z późn. zm.)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. Nr 5, poz. 46)
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE.L Nr 119, str. 1 oraz Dz. Urz. UE.L 2018 Nr 127, poz. 2 oraz Dz. Urz. UE.L 2021 Nr 74, poz. 35)
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2019 r. poz.1781, z późn. zm.)
- Ustawa wdrażająca RODO - ustawa z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. z 2019 r., poz. 730)
- Zarządzenie nr 70/17 Rektora-Komendanta Szkoły Głównej Służby Pożarniczej z dnia 21 grudnia 2017 roku w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków
Skargi i wnioski mogą być wnoszone w następujący sposób:
- osobiście poprzez złożenie pisma w Kancelarii Ogólnej - od poniedziałku do piątku,
w godzinach 8:00 - 15:00 - pisemnie za pośrednictwem poczty, na adres: Szkoła Główna Służby Pożarniczej,
ul. J. Słowackiego 52/54, 01-629 Warszawa - za pomocą środków komunikacji elektronicznej na adres: sgsp@sgsp.edu.pl
- za pośrednictwem skrytki ePUAP - adres: /SGSP/SkrytkaESP
- faxem - nr (22) 833 07 24
- ustnie do protokołu - po wcześniejszym telefonicznym skontaktowaniu się z Działem Analiz
i Kontroli pod nr. tel. (22) 56 17 332, (22) 56 17 378 (możliwość ta nie dotyczy petycji)
Uwaga! Skargi/wniosku nie można złożyć telefonicznie.
Przedmiot skargi:
Zgodnie z art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej KPA) przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiot wniosku:
Zgodnie z art. 241 KPA przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Podstawowe zasady dotyczące skarg i wniosków:
- Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku, jeśli działa w granicach prawa. Skarżący lub wnioskodawca nie będzie mógł korzystać z tej ochrony, jeśli wniesione pismo (skarga, wniosek) będzie w rzeczywistości zniesławieniem, oszczerstwem lub zniewagą.
- Skargi są załatwiane w samodzielnym, jednoinstancyjnym postępowaniu uproszczonym, kończącym się czynnością materialnotechniczną – zawiadomieniem skarżącego o sposobie załatwienia skargi.
- Skargi i wnioski można składać w interesie własnym, innych osób, a także w interesie publicznym. Wniesienie skargi lub wniosku w interesie innej osoby wymaga zgody (pełnomocnictwa) tej osoby.
- W skardze należy dokładnie określić zarzuty i żądania.
- Skargi i wnioski powinny zawierać imię i nazwisko wnoszącego oraz jego adres. W przeciwnym wypadku złożona skarga/wniosek (tzw. „anonim”) pozostanie bez rozpoznania.
- O tym, czy dane pismo jest skargą lub wnioskiem decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (np. tytuł: skarga, wniosek). Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, skarżący/wnioskodawca zostaje wezwany do złożenia, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, do jego wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, iż nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
- Skarga lub wniosek powinny zostać rozpatrzone bez zbędnej zwłoki. Gdy sprawa wymaga uzgodnień lub przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz badania akt, powinna być załatwiona w terminie jednego miesiąca od daty otrzymania. Sprawy szczególnie skomplikowane załatwia się nie później, niż w ciągu dwóch miesięcy od wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
- W razie niemożności załatwienia skargi lub wniosku w ciągu jednego miesiąca, skarżący/wnioskodawca zostaje pisemnie powiadomiony o tym fakcie z wyjaśnieniem przyczyny zwłoki, wskazaniem nowego terminu załatwienia sprawy oraz pouczeniem o prawie do wniesienia ponaglenia stosownie do art. 36 KPA. Pouczenie o prawie do ponaglenia nie dotyczy prowadzonych postępowań w sprawach złożonych wniosków.
- Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona, oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub, jeżeli zawiadomienie sporządzone zostało w formie dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o treści art. 239.
- W przypadku ponownego złożenia skargi, która w wyniku jej rozpatrzenia uznana została za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący pomimo to ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego.
- Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ.
Rektor-Komendant Szkoły Głównej Służby Pożarniczej lub upoważniony zastępca przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki w godz. 14:00 - 16:00, po wcześniejszym umówieniu się w sekretariacie (nr tel. 22 56 17 624).